Patrik om Native Ads ”…sponsrade artiklar i redaktionellt flöde”.

Läget i dagens nyhetsflöde – hos de flesta nätbaserade nyhetsorgan i landet, ja även utomlands förstås – så får du som besökare brotta dig fram mellan förvillande lika annonser som artiklar.

För idag i din mobil eller padda när du till exempel skall läsa oberoende sanna, förhoppningsvis omsorgsfullt källkollade lokalnyheter på Hela Gotland (och  hos andra stora aktörer) så får du…

bananskal-mobil

…SE UPP…

… för nu kan du helt plötsligt halka in på ett bananskal och få en Native-annons ”på köpet”… smart smakfullt avskalat (!?) insprängd bland det övriga i den friska journalistiska fruktskålen.

Är det du läser ett ”riktigt” inslag från redaktionen eller är det marknadsavdelningens sålda yta för att få dig lockad till en annons!?

Glada Gotland frågar nyfiket den produktansvarige för digitala medier på Gotlands Media Patrik Nordgaard: 

patrik

Foto: GotlandsMedia

Vad är en Native-annons!?

En Native-annons är enkelt förklarat en ”sponsrad artikel i det redaktionella flödet”

Kan du ge ett exempel på en lyckad sådan kampanj med gott resultat!?

Ett gott resultat blir det då artikeln är intressant och relevant för läsaren.

En av de viktigaste puzzelbitarna för att nå läsaren är ”puffen” som leder till artikeln. Den måste vara intresseväckande och rakt på.

Själva artikeln skall vara ”storytelling” och inte någon utbudsannonsering, då spricker det. Folk vill läsa en bra story, och en bra story skapar intresse och behov av annonsörens produkter.

Finns inte risk för oss läsare att vi tror att det är ett äkta redaktionellt inslag?

Den risken finns alltid, även om den är liten. Men för att minimera det så använder vi tydliga annonsmärkningar av dessa artiklar.

En ”vanlig” traditionell annons går det ju att blockera bort som läsare – men inte här, nu ligger det kvar i texten hur du än gör, är det tanken bakom det hela?

Först och främst vill jag säga att vi på den lokala marknaden är väldigt förskonad från annonsblockerare, ca 8% av de som besöker Helagotland.se använder någon form av Adblocker.

Att Native-annonser kommer runt detta var från början inte avsiktligt, marknaden ville helt enkelt komma åt läsaren och berätta deras story i en redaktionell miljö.

Men självklart, ser vi på det stora hela, så är det ju inte negativt att dessa artiklar visas för alla.

hela

Vad säger de luttrade journalisterna och redaktörerna – stör inte det här deras trovärdighet?

Det har alltid varit en fråga och en konflikt mellan kommersiella vs redaktionella.

Men som mediavärlden ser ut idag så kommer det bli mer och mer av den här typen av marknadsföring.

Självklart så jobbar vi med redaktörer som inte arbetar med den dagliga journalistiken. Och som sagt, vi jobbar även med tydliga annonsmärkningar – vilket är ett branschkrav, då trovärdigheten är A&O i vår bransch.

Hur källkollar du/ni en Native-annons innehåll –  finns det möjlighet att uttrycka vad du vill och föra fram vilka åsikter samt ”fakta” som helst?

Självklart kommer vi inte publicera vad som helst. Vi måste förhålla oss till etik och moral.

Får vi förslag på tveksamma uppslag så kommer vi avstå att publicera.

Vem på Gotlands media hjälper till med texten… några före detta utbildade journalister inkopplade här!?

Vi har en avdelning som dagligen arbetar med egna bilagor, kommersiella bilagor och texter.

Här ingår utbildade journalister som valt att jobba mer kommersiellt.

Har det här kommit för att stanna tror du och vi läsare får snällt vänja oss med denna typ av mixade ”nyhetsinslag” i vårat digitala flöde?

Absolut har det kommit för att stanna, det vi ser nu är bara är början.

Jag tror att om man gör detta på rätt sätt så kommer även de kommersiella inslagen att höja läsvärdet på produkterna. Och vem vet, detta kanske även kommer öka i traditionella printprodukter!?

Hur ser en läsvärd tidning på nätet ut om 5 år – några ytterligare nya finurliga kommersiella inslag att tro på?

Om 5 år tror jag att rörligt material kommer dominera de digitala produkterna.

Sen tror jag att det kommer komma många nya interaktiva lösningar som integrerar läsaren med produkten på både roliga och intressanta sätt.

Tack Patrik för dina svar.

Här hittar du fler synpunkter samt funderingar och exempel på detta ”moderna” sätt att sprida sina budskap, finns det några trovärdighetsrisker mån tro!?

http://staunstrup.se/blog/content-strategy/ar-native-advertising-bra-eller-daligt/

Glada Gotland har så klart också ibland personligt prat med företagare här på nätet. Dessutom text om bland annat deras tjänster & produkter – utan att försöka ge sken utav annat än bara… NÖJÖN!

Dessutom är ju bananer smarrigt gott!

Banantugga 001

Foto: Glada Gotland

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.